Clippere

 

 

 

Ordforklarringer

 

  • Clipper: En Clipper var en superhurtig sejler af det 19. århundrede, de havde tre eller flere master og råsejl hvor den agterste mast også havde gaffelsejl. De var generelt smalle for deres længde, kunne transportere begrænset skibsfragt, og havde et stort samlet sejlareal
  • Medium clipper: En Mediumclipper er en clippertype designet med både fragt, bæreevne og fart for øje. En evolutionær tilpasning af den ekstreme clipper, var mediumclipperen som blev introduceret i 1851. Mediumclipperen fortsatte med at blive bygget indtil 1869, under "glansperioden for sejlskibe".
  • Ekstrem clipper: En Ekstremclipper er en clipper designet til at ofre fragtkapacitet for fart. De havde en bov der var Konkav, og den største brede agter under vandlinien. Ekstreme Clippere blev bygget i perioden 1845 til 1855

McKay´s design praksis

McKays design var karakteriseret ved at hans skibe havde en lang, fin bov med tiltagende hulning ved vandlinjen, efterhånden som hans designkarriere skred frem. Han blev måske påvirket af ideer fra John Griffiths, design af Rainbow (1845), en tidlig Kina Clipper. Den lange, hule bov hjalp med at trænge igennem bølgen, i stedet for at ride på bølgen, som bliver produceret af skroget ved høje farter. Denne konstruktionsmetode bevirker at modstanden reduceres ved høj skroghastighed.

Skrogfart er den naturlige fart af en bølge med den samme længde som skibet, i knob, 1,34, hvor LWL vandlinielængden er i food. Hans skrog havde et kortere agterskib, som satte centeret for oprdrift længere agterud, end det var typisk for perioden, såvel som en fuld midtersektion med temmelig flad bund.

Disse egenskaber bevirkede lavere modstand ved højere fart sammenlignet med datidens skibe af lignende længde, såvel
som stor stabilitet som kunne omsættes til at bære flere sejl i høje vindstyrker (mere fart under ekstreme betingelser).

 

 

Oversigt over Clippere bygget af Donald McKay fra 1842 - 1869

 

 

 

  • 1842 Courier, tidlig clipper handelsskib. Registreret tonnage 380
  • 1849 Helicon, ekstrem clipper bark. Registreret tonnage 400
  • 1849 Reindeer, ekstrem clipper handelsskib. Registreret tonnage 800
  • 1850 Moses Wheeler, ekstrem clipper handelsskib. Registreret tonnage 900
  • 1850 Sultana, ekstrem clipper bark. Registreret tonnage 400
  • 1850 Stag Hound, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1534
  • 1851 Flying Cloud, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1782
  • 1851 Staffordshire, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1817
  • 1851 North America, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1464
  • 1851 Flying Fish, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1505
  • 1852 Sovereign of the Seas, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2421
  • 1852 Westward Ho!, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1650
  • 1852 Bald Eagle, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1704
  • 1853 Empress of the Seas, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2200
  • 1853 Star of Empire, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2050
  • 1853 Chariot of Fame, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2050
  • 1853 Great Republic, ekstrem clipper bark. Registreret tonnage 4555
  • 1853 Romance of the Sea, ekstrem clipper . Registreret tonnage 1782
  • 1854 Lightning, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2083
  • 1854 Champion of the Seas, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2447
  • 1854 James Baines, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2525
  • 1854 Blanche Moore, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1787
  • 1854 Santa Claus, ekstrem clipper. Registreret tonnage 1256
  • 1854 Commodore Perry, medium clipper. Registreret tonnage 1964
  • 1854 Japan, medium clipper. Registreret tonnage 1964
  • 1855 Donald McKay, ekstrem clipper. Registreret tonnage 2594
  • 1855 Zephyr, medium clipper. Registreret tonnage 1184
  • 1855 Defender, medium clipper. Registreret tonnage 1413
  • 1856 Henry Hill, medium clipper bark. Registreret tonnage 568
  • 1856 Mastiff, medium clipper. Registreret tonnage 1030
  • 1856 Minnehaha, medium clipper. Registreret tonnage 1695
  • 1856 Amos Lawrence, medium clipper. Registreret tonnage 1396
  • 1856 Abbott Lawrence, medium clipper. Registreret tonnage 1497
  • 1856 Baltic, medium clipper. Registreret tonnage 1372
  • 1856 Adriatic, medium clipper. Registreret tonnage 1327
  • 1858 Alhambra, medium clipper. Registreret tonnage 1097
  • 1867 Helen Morris, medium clipper. Registreret tonnage 1285
  • 1869 Glory of the Seas, medium clipper. Registreret tonnage 2102

 

Rekordpassager for Donald McKay´s ekstreme clipperskibe

 

 

 

Kilde: "Richard Cornelius McKay, Some Famous Sailing Ships and Their Builder, Donald McKay" (1928)

 

Skib Havn for afgang Dato for afsejling Ankomst til San Francisco Dage Timer
Stag Hound New York 1 februar 1851 26 maj 1851 108
Flying Cloud New York 3 juni 1851 31 august 1851 89 21
Flying Fish Boston 11 november 1851 17 februar 1852 98
Staffordshire Boston 3 maj 1852 13 august 1852 101
Sovereign of the Seas New York 4 august 1852 15 november 1852 103
Flying Fish New York 1 november 1852 1 februar 1853 92
Westward Ho! Boston 20 oktober 1852 1 februar 1853 103
Bald Eagle New York 26 december 1852 11 april 1853 107
Flying Cloud New York 28 april 1853 12 august 1853 105
Westward Ho! New York 14 november 1853 28 februar 1854 106
Romance of the Seas Boston 16 december 1853 23 marts 1854 96
Flying Cloud New York 22 januar 1854 20 april 1854 89 8
Stag Hound New York 27 april 1854 14 august 1854 110
Flying Fish Boston 22 september 1854 10 januar 1855 109
Westward Ho! Boston 17 januar 1855 24 april 1855 100
Flying Cloud New York 18 februar 1855 6 juni 1855 108
Flying Fish Boston 13 september 1855 27 december 1855 105
Westward Ho! New York 16 december 1856 26 marts 1857 100
Flying Fish Boston 24 juni 1857 2 oktober 1857 100

 

Da carliforniske fragter begyndte at blive mindre, blev Cape Horn flåden desorganiseret, således også McKay´s Clippere. Sammen med mange andre amerikanske skibe, blev clipperne nu brugt under andre ruter, eller kom under fremmede flag.



Det er interessant at notere sig, at der var gået mange år siden borgerkrigens afslutning, selvom et stort antal sejlskibe blev bygget for den carliforniske handel. Donald McKay´s sidste Clipper
Glory of the Seas holder pladsen for at have sejlet fra New York til San Francisco på 94 dage.