Oversigt over skibe
Bygget af Donald McKay fra 1842 - 1875
Navn og klasse på skib | Dato for søsætning eller bygning | Hvem der ejede skibet | Kaptajnens navn | Brugt i ruten | Registreret tonnage | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|---|---|
Courier Handelsskib |
1842 | Andrew Foster & søn N.Y. | W. Wolfe | Rio Janeiro, etc. | 380 | |
St. George Paket-skib |
1843 | Kaptejn W. Ferris, D. Ogden & Co., N.Y. | W. Ferris | N. Y. - Liverpool paket fart (Red Croos line fra N. Y.). |
845 | Brændte op i den engelske kanal |
John R. Skiddy Paket-skib |
1844 | WM. og Francis Skiddy N.Y. | W. Skiddy | N. Y. - Liverpool paketfart | 930 | |
Joshua Bates Paket-skib |
1844 | Enoch Train & Co., Bosten (første White Daimond Line parket-skib bygget af D. McKay) | Murdoch | Boston - Liverpool paketfart | 620 | I 1862 kom det under Britisk flag, købt af E. Beaver fra Melbourne. To år senere blev hun solgt til Lowe Kong Meng, en befragter fra Melbourne, og i 1872 til Wm. Henry Bean fra Adelaide. Herefter sank hun inden for få måneder ved Mauritius |
Washington Irving Paket-skib |
15 sept. 1845 | E. Train og kaptajn E. Caldwell, Boston | Eben Caldwell | Bosten-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) | 751 | Kom uder Britisk flag omkring 1852 og var beskæftiget med australsk handel herefter |
Anglo Saxon Paket-skib |
5 sept. 1846 | E. Train & Co., Boston | Joseph R. Gordon | Bosten-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) | 894 | Mistet ved Cape Sable sent på vinteren i 1846, under hendes anden rejse |
New World Paket-skib |
9 sept. 1846 | Wm. og Francis Skiddy, Grinnell Minturn & Co., N.Y. | Wm. Skiddy | N. Y. -Liverpool paketfart (Swallow Tail Line) | 1404 | Solgt til østrigere i 1882 og omdøbt til Rudolph Kaiser. Sidste rejse blev rapporteret fra Ship Island (Pascagoula) til Sunderland Sept., 1884 |
Ocean Monarch Paket-skib |
juli 1847 | E. Train og Robt. G. Shaw, Boston | Murdoch | Boston-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) | 1301 | Ødelagt ved brand 24, august 1848, ved Orm´s Head (nær Liverpool). Store tab af menneskeliv og skibet blev fuldstændig ødelagt |
A. Z. Paket-skib |
okt. 1847 | August Zerega & Co., N.Y. | Ricker | Z Line N. Y. Liverpool paketfart |
700 | |
Anglo American Paket-skib |
feb. 1848 | Enoch Train & Co., Boston | Albert H. Brown | Boston-Liverpool paketfart | 704 | Navnet blev ændret til Arrogant og solgt under engelsk flag omkring 1852, efterfølgende beskæftigede det sig med australsk handel, etc. |
Jenny Lind Paket-skib |
maj 1848 | Firebanks & Wheeler, Boston | Bragdon | Bomuldsfart, sejlede i Sydlig handel etc. Også over Atlanten til Liverpool | 533 | |
L. Z. Paket-skib |
dec. 1848 | August Zerega & Co., N.Y. | Ricker | N. Y. -Liverpool paketfart |
897 | |
Plymouth Rock Paket-skib |
13 feb. 1849 | Geo. B. Upton og Kapt. Eben Caldwell, Boston | Eben Caldwell | Boston-Liverpool paketfart (chartret af af Train & Co.) | 960 | |
Helicon Bark |
maj 1849 | Kaptajn Adams, Boston | Ostindiske øer | 400 | ||
Reinder Skib |
juni 1849 | Geo. B. Upton, Boston | Californien og Manila | 800 | Blev slået til vrag på et koralrev ved kysten af Zambales, P. I. 12 feb. 1859 | |
Parliament Paket-skib |
dec. 1849 | Geo. B. Upton og John Forbes, Boston | Albert H. Brown | Boston-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) | 998 | |
Moses Wheeler Handelsskib |
marts 1850 | J. P. Wheeler og Kaptajn King, Boston | James B. King | Gennerel handel | 900 | |
Sultana Bark |
juni 1850 | Edw. Lamb & Bro., Boston | Watson | Smyrna | 400 | |
Cornekius Grinnell Paket-skib |
juni 1850 | Grinnell, Minturn & Co., N. Y | Wm. Howland | N. Y. -Liverpool paketfart (Swallow Tail Line) | 1118 | Solgt på auktion 22 marts 1883, og fungerede herefter som kulpram. Var blevet stærkt beskadiget af ild kort tid forinden. |
Antarctic Paket-skib |
sept. 1850 | Zerega & Co., N. Y. | Ricker | N. Y.-Liverpool paketfart (Z Line) |
1115 | |
Daniel Webster Paket-skib |
okt. 1850 | Enoch Train & Co., Bosten | Wm. H. Howard | Boston - Liverpool paketfart | 1187 | Solgt i 1856 efter at Train & Co. gik konkurs. Navnet blev ændret til Hygeia |
Stag Hound Ekstrem clipper |
7 dec. 1850 | Geo. B. Upton og Sampson & Tappan, Boston | Josiah Richardson | Californien | 1534 | Mistet ved brand 12 oktober 1861 ved Pernambuco. Alle blev reddet |
Flying Cloud Ekstrem clipper |
15 april 1851 | Train & Co., solgt til Grinnell, Minturn & Co., N. Y. | Josiah P. Richardson | Californien og de Ostindiske øer | 1782 | Strandede ved kysten af New Brunswick, nær St. John; ved efterfølgende reperation gik der ild i skibet, og det blev så beskadiget at det kun kunne bruges til indsamling af kobber og jern |
Staffordshire Ekstrem clipper |
17 juni 1851 | Kaptajn Albert H. Brown & E. Train & Co., Boston | Albert H. Brown | Var i Train´s White Diamond flåde, Boston og Liverpool. Derefter Californien og de Ostindiske øer. Sluttede med at sejle på den Atlantiske rute | 1817 | Mistet ved Cape Sable under sejllads fra Liverpool til Boston 29 december 1854. under kommando af kaptajn Josiah Richardson. Kaptajnen og 169 personer druknede |
North America Ekstrem clipper |
sept. 1851 | Nickerson & Co., Boston | A. Dunbar | Liverpool | 1464 | |
Flying Fish Ekstrem clipper |
sept. 1851 | Sampson & Tappan, George B. Upton, Boston | Edward Nickels | Californien, Kina og de Ostindiske øer | 1505 | Blev slået næsten til vrag ved Foo Chow, november 1858 og forladt. Det blev genopbygget og sejlede herefter under et andet navn i nogle år, før det endelig forsvandt i det Kinesiske Hav |
Sovereign of the Seas Ekstrem clipper |
juli 1852 | Donald McKay, Boston | Lauchlan McKay | Californien og de Ostindiske øer, samt Austalian og general handel | 2421 | Løb på grund ved Pyramid Shoal, Straits af Malacca i 1859, og gik tabt. Var på en rejse fra Hamborg til Kina |
Westward Ho! Ekstrem clipper |
14 sept. 1852 | Sampson & Tappan, Boston | Johson senere Hussey | Californien og kinesisk handel | 1650 | Købt af peruanerne og gik under deres flag. Navnet forblev uændret. Kom i brand i havnen Callao 27 februar 1864. Det udbrændte ved hendes fortøjninger |
Bald Eagle Ekstrem clipper |
25 nov. 1852 | Geo. B. Upton, Boston | Philip Dumaresq | Californien og kinesisk handel | 1704 | Sejlede fra Hong Kong i oktober 1861 mod San Francisco, ingen har nogenside hørt noget til det siden hen |
Empress of the Seas Ekstrem clipper |
14 jan. 1853 | Donald McKay (Solgt på aktier til Wm. Wilson & Sønner, Baltimore) | M. E. Putnam | Californien og Kinesisk handel | 2200 | Brændte ved Queenscliff (Port Phillip) den 19 december 1861 |
Star of Empire Ekstrem clipper |
april 1853 | E. Train, og T. Hall samt Benj. Bangs, Boston | Albert H. Brown | Boston og Liverpool parketfart | 2050 | Mistet på havet |
Chariot of Fame Ekstrem clipper |
maj 1853 | E. Train, Benj. Bangs, A. T. Hall og kaptajn Knowles, Boston | Allen H. Knowles | Boston og Liverpool parketfart, efterfølgende australsk handel | 2050 | Opgivet da det afgik fra Chincha til Cork i januar 1876 |
Great Republic Ekstrem clipper bark |
4 sept. 1853 | Donald McKay. Efter genopbygning A. A. Low & Brother | Lauchlan McKay | Generel handel efter søsætning, troppeskib i Crimean-krigen, efter genopbygningen den carliforniske handel | 4555 | Brændte da det var klar til at blive lastet efter søsætningen ved Peck Slip, New York. Betalt af forsikringen. Blev herefter købt af A. A. Low og kaptajn Nathaniel B. Palmer og sejlede i forskellige ruter indtil 1869, hvor hun skiftede flag og blev omdøbt til Denmark Fanget i en orkan mellem Rio de Janerio til St. John, N. B., hvor det skulle repareres. Alle mand blev reddet sikkert i land |
Romance of the Seas Ekstrem clipper |
15 nov. 1853 | Geo. B. Upton, Boston | Philip Dumaresq | Californisk og kinesisk handel | 1782 | Lastet den 31 decemer 1862 i Hong Kong for at sejle til San Francisco. I april 1863, blev det officelt meldt savnet. Femogtredive liv gik tabt |
Lightning Ekstrem clipper |
3 jan. 1854 | Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | James Nicoll Forbes | Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny | 2083 | Brændte ved sine fortøjninger i Geelong Melbourne havn 31 oktober 1869 |
Champion of the Seas Ekstrem clipper |
19 april 1854 | Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | Alexander Newlands | Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny | 2447 | Forliste ved Cape Horn i 1876. Alle mand reddet af den britiske bark Windsor |
James Baines Ekstrem clipper |
25 juli 1854 | Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | Gharles Mcdonnell | Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny | 2525 | Blev næsten fuldstændig ødelagt ved en brand før lodsning 22 april 1858 i Huskisson Dock, liverpool |
Blanche Moore Ekstrem clipper |
1854 | Charles Moore & Co., Liverpool, Eng. | Liverpool og de Ostindiske øer | 1787 | ||
Santa Claus Medium clipper |
5 sept. 1854 | Joseph Nickerson & Co., Boston | Bailey Foster | Californien og Calcutta | 1256 | Forladt synkende efter at have forsøgt at nå St. Thomas 9 august 1863 |
Benin Skonnert |
1854 | Thos. Harrison & Co., Liverpool, Eng. | afrikansk handel | 692 | ||
Commodore Perry Medium clipper |
1854 | D. McKay, solgt til Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | Australien og Liverpool | 1964 | Der udbrød ild, den blev strandet og brændte ned til vandlinien nær Bombay 27 august 1869 | |
Japan Medium clipper |
1854 | D. McKay, solgt til Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | Australien og Liverpool | 1964 | Oprindelig døbt Great Tasmania | |
Donald McKay Ekstrem clipper |
jan. 1855 | Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. | Henry Warner | Liverpool til Australien. Også generel handel | 2594 | Sejlede med kul til Maderia, efterfølegende blev det rapporteret, at det sejlede til Bremerhaven og efterladt der |
Zephyr Medium clipper |
1855 | 1184 | ||||
Defender Medium clipper |
28 juli 1855 | Kendall & Plympton, Boston | Isaac Beauchamp | Generel handel | 1413 | Blev slået til vrag 27 februar 1859 på Elizabeth revet i Stillehavet, da det var på vej til Sydney med tømmer fra Puget Sound |
Henry Hill Medium clipper bark |
1856 | Chas. Brown og kaptajn Watson, Boston | 568 | |||
Mastiff Medium clipper |
feb. 1856 | Geo. B. Upton, Boston | Wm. O. Johnson | Californien og Kina | 1030 | Brændte på havet 15 september 1859 5 dage efter afsejling fra San Francisco. Var på vej til Hong Kong |
Minnehaha Medium clipper |
22 marts 1856 | Kendall & Plympton, Boston | Isaac Beauchamp | Californien og Kina | 1695 | Drev på land ved Baker´s Island i december 1867, og blev total tabt |
Amos Lawrence Medium clipper |
1856 | Emmons & Parsons, Boston | Californien og de Ostindiske øer | 1396 | ||
Abbott Lawrence Medium clipper |
1856 | Geo. B. Upton og kaptajn E. Caldwell, Boston | Californien og de Ostindiske øer | 1497 | ||
Baltic Medium clipper |
okt. 1856 | A. Zerega & Co., N. Y. | Ricker | Z Line N. Y. Liverpool paketfart | 1372 | |
Adriatic Medium clipper |
1856 | A. Zerega & Co., N. Y. | Ricker | Z Line N. Y. Liverpool paketfart | 1327 | |
Alhambra Medium clipper |
1858-9 | Wm. Thwing & Co., Boston | 1097 | |||
R. R. Higgins Skonnert |
1858 | Ulrich, Mayo & Co., Boston | Cape Cod fiskeflåden | |||
Benj. S. Wright |
1859 | B. S. Wright & C0., | Cape Cod fiskeflåden | 107 | ||
Mary B. Dyer Skonnert |
1860 | M. F. Dyer & Co., Boston | Cape Cod fiskeflåden | |||
H. & R. Atwood Skonnert |
1860 | Hicks Atwood, Boston | Cape Cod fiskeflåden | |||
Geral Putnam Skib |
1861-2 | Geo. B. Upton, Boston | ||||
Trefoil Propelskib af træ |
1864-5 | U. S. regeringen | Fungerende kaptajn Charles C. Wells | Sømilitær tjeneste | 370 | Taget ud af tjeneste i 1866. Solgt af regeringen 28 maj 1867 |
Yucca Propelskib af træ |
1864-5 | U. S. regeringen | Fungerende kaptajn Henry C. Wade | Sømilitær tjeneste | 373 | Solgt i 1868 for 12½% af den oprindelige byggepris |
Nausett Panserskib |
1864-5 | U. S. regeringen | Fungerende kaptajn Wm. W. Grozier | Sømilitær tjeneste | Solgt i august 1875 til ophugning | |
Ashuelot Kanonskib |
1864-5 | U. S. regeringen | Kommandør John C. Febiger | Sømilitær tjenestee | 1030 | Løb på grund ved Lamock Rocks nær Swatow Kina, og sank herefter hurtigt den 18 februar 1883 |
Geo B. Upton Propelskib af træ |
25 juni 1866 | D. McKay, Boston | Atlanterhavets kyst | 604 | ||
Theodore D. Wagner Propelskib af træ |
4 juli 1866 | Boston & Charleston Line of Steam Packets | Atlanterhavets kyst | 607 | ||
North Star Brig |
1867 | 410 | ||||
Helen Morris Medium clipper |
1867-8 | 1285 | ||||
Sovereign of the Seas II Fuld modelskib |
1868 | Lawrence, Giles & Co., N. Y. | 1502 | Kom under Tysk flag og omdøbt til Elvira; men stadig kendt under hendes oprindelige navn. Blev omdannet til kulpram og forliste i 1910 ved Barnegat | ||
Glory of the Seas Medium clipper |
nov. 1869 | D. McKay, Boston | John Giet | Californien etc. | 2102 | Brændt for hendes metal ved Puget Sound 13 maj 1923 |
Frank Atwod Skonnert |
1869 | F. M. Dyer & Co., Cornelius W. McKay og andre, Boston | Vestindiske øer | 107 | Transporterede Bill Tweed fra New York til Cuba, og derefter solgt | |
Adams Slupp-krigsskib |
1874-5 | U. S. regeringen | Kommandør John W. Philip | Sømilitær tjeneste | 615 | Placeret ud af kommission for sidste gang 5 august 1919, og nøjagtig et år efter blev hun solgt til privat formål |
Essex Slupp-krigsskib |
1874-5 | U. S. regeringen | Kommandør Winfield S. Schley | Sømilitær tjeneste | Brugt som modtagerskib (1928) for U. S. Naval Reserve ved Duluth, Minnesota | |
America Kapsejlads Skonnert |
1875 | Gen. Benjamin F. Butler, Boston | Privat Yacht | Udstationeret (1928) ved U. S. Naval Academy, Annapolis, Md. |