Oversigt over skibe

Bygget af Donald McKay fra 1842 - 1875

Navn og klasse på skib Dato for søsætning eller bygning Hvem der ejede skibet Kaptajnens navn Brugt i ruten Registreret tonnage Bemærkninger
Courier
Handelsskib
1842 Andrew Foster & søn N.Y. W. Wolfe Rio Janeiro, etc. 380
St. George
Paket-skib
1843 Kaptejn W. Ferris, D. Ogden & Co., N.Y. W. Ferris N. Y. -
Liverpool paket fart (Red Croos line fra N. Y.).
845 Brændte op i den engelske kanal
John R. Skiddy
Paket-skib
1844 WM. og Francis Skiddy N.Y. W. Skiddy N. Y. - Liverpool paketfart 930
Joshua Bates
Paket-skib
1844 Enoch Train & Co., Bosten (første White Daimond Line parket-skib bygget af D. McKay) Murdoch Boston - Liverpool paketfart 620 I 1862 kom det under Britisk flag, købt af E. Beaver fra Melbourne. To år senere blev hun solgt til Lowe Kong Meng, en befragter fra Melbourne, og i 1872 til Wm. Henry Bean fra Adelaide. Herefter sank hun inden for få måneder ved Mauritius
Washington Irving
Paket-skib
15 sept. 1845 E. Train og kaptajn E. Caldwell, Boston Eben Caldwell Bosten-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) 751 Kom uder Britisk flag omkring 1852 og var beskæftiget med australsk handel herefter
Anglo Saxon
Paket-skib
5 sept. 1846 E. Train & Co., Boston Joseph R. Gordon Bosten-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) 894 Mistet ved Cape Sable sent på vinteren i 1846, under hendes anden rejse
New World
Paket-skib
9 sept. 1846 Wm. og Francis Skiddy, Grinnell Minturn & Co., N.Y. Wm. Skiddy N. Y. -Liverpool paketfart (Swallow Tail Line) 1404 Solgt til østrigere i 1882 og omdøbt til Rudolph Kaiser. Sidste rejse blev rapporteret fra Ship Island (Pascagoula) til Sunderland Sept., 1884
Ocean Monarch
Paket-skib
juli 1847 E. Train og Robt. G. Shaw, Boston Murdoch Boston-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) 1301 Ødelagt ved brand 24, august 1848, ved Orm´s Head (nær Liverpool). Store tab af menneskeliv og skibet blev fuldstændig ødelagt
A. Z.
Paket-skib
okt. 1847 August Zerega & Co., N.Y. Ricker Z Line
N. Y. Liverpool paketfart
700
Anglo American
Paket-skib
feb. 1848 Enoch Train & Co., Boston Albert H. Brown Boston-Liverpool paketfart 704 Navnet blev ændret til Arrogant og solgt under engelsk flag omkring 1852, efterfølgende beskæftigede det sig med australsk handel, etc.
Jenny Lind
Paket-skib
maj 1848 Firebanks & Wheeler, Boston Bragdon Bomuldsfart, sejlede i Sydlig handel etc. Også over Atlanten til Liverpool 533
L. Z.
Paket-skib
dec. 1848 August Zerega & Co., N.Y. Ricker N. Y.
-Liverpool paketfart
897
Plymouth Rock
Paket-skib
13 feb. 1849 Geo. B. Upton og Kapt. Eben Caldwell, Boston Eben Caldwell Boston-Liverpool paketfart (chartret af af Train & Co.) 960
Helicon
Bark
maj 1849 Kaptajn Adams, Boston Ostindiske øer 400
Reinder
Skib
juni 1849 Geo. B. Upton, Boston Californien og Manila 800 Blev slået til vrag på et koralrev ved kysten af Zambales, P. I. 12 feb. 1859
Parliament
Paket-skib
dec. 1849 Geo. B. Upton og John Forbes, Boston Albert H. Brown Boston-Liverpool paketfart (Train´s White Diamond Line) 998
Moses Wheeler
Handelsskib
marts 1850 J. P. Wheeler og Kaptajn King, Boston James B. King Gennerel handel 900
Sultana
Bark
juni 1850 Edw. Lamb & Bro., Boston Watson Smyrna 400
Cornekius Grinnell
Paket-skib
juni 1850 Grinnell, Minturn & Co., N. Y Wm. Howland N. Y. -Liverpool paketfart (Swallow Tail Line) 1118 Solgt på auktion 22 marts 1883, og fungerede herefter som kulpram. Var blevet stærkt beskadiget af ild kort tid forinden.
Antarctic
Paket-skib
sept. 1850 Zerega & Co., N. Y. Ricker N. Y.-Liverpool
paketfart (Z Line)
1115
Daniel Webster
Paket-skib
okt. 1850 Enoch Train & Co., Bosten Wm. H. Howard Boston - Liverpool paketfart 1187 Solgt i 1856 efter at Train & Co. gik konkurs. Navnet blev ændret til Hygeia
Stag Hound
Ekstrem clipper
7 dec. 1850 Geo. B. Upton og Sampson & Tappan, Boston Josiah Richardson Californien 1534 Mistet ved brand 12 oktober 1861 ved Pernambuco. Alle blev reddet
Flying Cloud
Ekstrem clipper
15 april 1851 Train & Co., solgt til Grinnell, Minturn & Co., N. Y. Josiah P. Richardson Californien og de Ostindiske øer 1782 Strandede ved kysten af New Brunswick, nær St. John; ved efterfølgende reperation gik der ild i skibet, og det blev så beskadiget at det kun kunne bruges til indsamling af kobber og jern
Staffordshire
Ekstrem clipper
17 juni 1851 Kaptajn Albert H. Brown & E. Train & Co., Boston Albert H. Brown Var i Train´s White Diamond flåde, Boston og Liverpool. Derefter Californien og de Ostindiske øer. Sluttede med at sejle på den Atlantiske rute 1817 Mistet ved Cape Sable under sejllads fra Liverpool til Boston 29 december 1854. under kommando af kaptajn Josiah Richardson. Kaptajnen og 169 personer druknede
North America
Ekstrem clipper
sept. 1851 Nickerson & Co., Boston A. Dunbar Liverpool 1464
Flying Fish
Ekstrem clipper
sept. 1851 Sampson & Tappan, George B. Upton, Boston Edward Nickels Californien, Kina og de Ostindiske øer 1505 Blev slået næsten til vrag ved Foo Chow, november 1858 og forladt. Det blev genopbygget og sejlede herefter under et andet navn i nogle år, før det endelig forsvandt i det Kinesiske Hav
Sovereign of the Seas
Ekstrem clipper
juli 1852 Donald McKay, Boston Lauchlan McKay Californien og de Ostindiske øer, samt Austalian og general handel 2421 Løb på grund ved Pyramid Shoal, Straits af Malacca i 1859, og gik tabt. Var på en rejse fra Hamborg til Kina
Westward Ho!
Ekstrem clipper
14 sept. 1852 Sampson & Tappan, Boston Johson senere Hussey Californien og kinesisk handel 1650 Købt af peruanerne og gik under deres flag. Navnet forblev uændret. Kom i brand i havnen Callao 27 februar 1864. Det udbrændte ved hendes fortøjninger
Bald Eagle
Ekstrem clipper
25 nov. 1852 Geo. B. Upton, Boston Philip Dumaresq Californien og kinesisk handel 1704 Sejlede fra Hong Kong i oktober 1861 mod San Francisco, ingen har nogenside hørt noget til det siden hen
Empress of the Seas
Ekstrem clipper
14 jan. 1853 Donald McKay (Solgt på aktier til Wm. Wilson & Sønner, Baltimore) M. E. Putnam Californien og Kinesisk handel 2200 Brændte ved Queenscliff (Port Phillip) den 19 december 1861
Star of Empire
Ekstrem clipper
april 1853 E. Train, og T. Hall samt Benj. Bangs, Boston Albert H. Brown Boston og Liverpool parketfart 2050 Mistet på havet
Chariot of Fame
Ekstrem clipper
maj 1853 E. Train, Benj. Bangs, A. T. Hall og kaptajn Knowles, Boston Allen H. Knowles Boston og Liverpool parketfart, efterfølgende australsk handel 2050 Opgivet da det afgik fra Chincha til Cork i januar 1876
Great Republic
Ekstrem clipper bark
4 sept. 1853 Donald McKay. Efter genopbygning A. A. Low & Brother Lauchlan McKay Generel handel efter søsætning, troppeskib i Crimean-krigen, efter genopbygningen den carliforniske handel 4555 Brændte da det var klar til at blive lastet efter søsætningen ved Peck Slip, New York. Betalt af forsikringen. Blev herefter købt af A. A. Low og kaptajn Nathaniel B. Palmer og sejlede i forskellige ruter indtil 1869, hvor hun skiftede flag og blev omdøbt til Denmark Fanget i en orkan mellem Rio de Janerio til St. John, N. B., hvor det skulle repareres. Alle mand blev reddet sikkert i land
Romance of the Seas
Ekstrem clipper
15 nov. 1853 Geo. B. Upton, Boston Philip Dumaresq Californisk og kinesisk handel 1782 Lastet den 31 decemer 1862 i Hong Kong for at sejle til San Francisco. I april 1863, blev det officelt meldt savnet. Femogtredive liv gik tabt
Lightning
Ekstrem clipper
3 jan. 1854 Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. James Nicoll Forbes Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny 2083 Brændte ved sine fortøjninger i Geelong Melbourne havn 31 oktober 1869
Champion of the Seas
Ekstrem clipper
19 april 1854 Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. Alexander Newlands Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny 2447 Forliste ved Cape Horn i 1876. Alle mand reddet af den britiske bark Windsor
James Baines
Ekstrem clipper
25 juli 1854 Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. Gharles Mcdonnell Liverpool til Australien. Brugt som troppeskib ved Sepy Mutiny 2525 Blev næsten fuldstændig ødelagt ved en brand før lodsning 22 april 1858 i Huskisson Dock, liverpool
Blanche Moore
Ekstrem clipper
1854 Charles Moore & Co., Liverpool, Eng. Liverpool og de Ostindiske øer 1787
Santa Claus
Medium clipper
5 sept. 1854 Joseph Nickerson & Co., Boston Bailey Foster Californien og Calcutta 1256 Forladt synkende efter at have forsøgt at nå St. Thomas 9 august 1863
Benin
Skonnert
1854 Thos. Harrison & Co., Liverpool, Eng. afrikansk handel 692
Commodore Perry
Medium clipper
1854 D. McKay, solgt til Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. Australien og Liverpool 1964 Der udbrød ild, den blev strandet og brændte ned til vandlinien nær Bombay 27 august 1869
Japan
Medium clipper
1854 D. McKay, solgt til Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. Australien og Liverpool 1964 Oprindelig døbt Great Tasmania
Donald McKay
Ekstrem clipper
jan. 1855 Jas. Baines & Co., Liverpool, Eng. Henry Warner Liverpool til Australien. Også generel handel 2594 Sejlede med kul til Maderia, efterfølegende blev det rapporteret, at det sejlede til Bremerhaven og efterladt der
Zephyr
Medium clipper
1855 1184
Defender
Medium clipper
28 juli 1855 Kendall & Plympton, Boston Isaac Beauchamp Generel handel 1413 Blev slået til vrag 27 februar 1859 på Elizabeth revet i Stillehavet, da det var på vej til Sydney med tømmer fra Puget Sound
Henry Hill
Medium clipper bark
1856 Chas. Brown og kaptajn Watson, Boston 568
Mastiff
Medium clipper
feb. 1856 Geo. B. Upton, Boston Wm. O. Johnson Californien og Kina 1030 Brændte på havet 15 september 1859 5 dage efter afsejling fra San Francisco. Var på vej til Hong Kong
Minnehaha
Medium clipper
22 marts 1856 Kendall & Plympton, Boston Isaac Beauchamp Californien og Kina 1695 Drev på land ved Baker´s Island i december 1867, og blev total tabt
Amos Lawrence
Medium clipper
1856 Emmons & Parsons, Boston Californien og de Ostindiske øer 1396
Abbott Lawrence
Medium clipper
1856 Geo. B. Upton og kaptajn E. Caldwell, Boston Californien og de Ostindiske øer 1497
Baltic
Medium clipper
okt. 1856 A. Zerega & Co., N. Y. Ricker Z Line N. Y. Liverpool paketfart 1372
Adriatic
Medium clipper
1856 A. Zerega & Co., N. Y. Ricker Z Line N. Y. Liverpool paketfart 1327
Alhambra
Medium clipper
1858-9 Wm. Thwing & Co., Boston 1097
R. R. Higgins
Skonnert
1858 Ulrich, Mayo & Co., Boston Cape Cod fiskeflåden
Benj. S. Wright
1859 B. S. Wright & C0., Cape Cod fiskeflåden 107
Mary B. Dyer
Skonnert
1860 M. F. Dyer & Co., Boston Cape Cod fiskeflåden
H. & R. Atwood
Skonnert
1860 Hicks Atwood, Boston Cape Cod fiskeflåden
Geral Putnam
Skib
1861-2 Geo. B. Upton, Boston
Trefoil
Propelskib af træ
1864-5 U. S. regeringen Fungerende kaptajn Charles C. Wells Sømilitær tjeneste 370 Taget ud af tjeneste i 1866. Solgt af regeringen 28 maj 1867
Yucca
Propelskib af træ
1864-5 U. S. regeringen Fungerende kaptajn Henry C. Wade Sømilitær tjeneste 373 Solgt i 1868 for 12½% af den oprindelige byggepris
Nausett
Panserskib
1864-5 U. S. regeringen Fungerende kaptajn Wm. W. Grozier Sømilitær tjeneste Solgt i august 1875 til ophugning
Ashuelot
Kanonskib
1864-5 U. S. regeringen Kommandør John C. Febiger Sømilitær tjenestee 1030 Løb på grund ved Lamock Rocks nær Swatow Kina, og sank herefter hurtigt den 18 februar 1883
Geo B. Upton
Propelskib af træ
25 juni 1866 D. McKay, Boston Atlanterhavets kyst 604
Theodore D. Wagner
Propelskib af træ
4 juli 1866 Boston & Charleston Line of Steam Packets Atlanterhavets kyst 607
North Star
Brig
1867 410
Helen Morris
Medium clipper
1867-8 1285
Sovereign of the Seas II
Fuld modelskib
1868 Lawrence, Giles & Co., N. Y. 1502 Kom under Tysk flag og omdøbt til Elvira; men stadig kendt under hendes oprindelige navn. Blev omdannet til kulpram og forliste i 1910 ved Barnegat
Glory of the Seas
Medium clipper
nov. 1869 D. McKay, Boston John Giet Californien etc. 2102 Brændt for hendes metal ved Puget Sound 13 maj 1923
Frank Atwod
Skonnert
1869 F. M. Dyer & Co., Cornelius W. McKay og andre, Boston Vestindiske øer 107 Transporterede Bill Tweed fra New York til Cuba, og derefter solgt
Adams
Slupp-krigsskib
1874-5 U. S. regeringen Kommandør John W. Philip Sømilitær tjeneste 615 Placeret ud af kommission for sidste gang 5 august 1919, og nøjagtig et år efter blev hun solgt til privat formål
Essex
Slupp-krigsskib
1874-5 U. S. regeringen Kommandør Winfield S. Schley Sømilitær tjeneste Brugt som modtagerskib (1928) for U. S. Naval Reserve ved Duluth, Minnesota
America
Kapsejlads Skonnert
1875 Gen. Benjamin F. Butler, Boston Privat Yacht Udstationeret (1928) ved U. S. Naval Academy, Annapolis, Md.